moroten.blo.gg

Svensk ishockey, kommentar ang "Förtroendet för SHL blir lägre och lägre"

Publicerad 2014-05-08 22:06:00 i Allmänt,

http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/05/08/fortroendet-for-shl-blir-lagre-och-lagre/

Det här inlägget kommer att vara en kommentar på den angivna artikeln, samt min synpunkt på svensk ishockey.

Det finns två ishockeylag i mitt hjärta, Mariestad Bois, och HV71.
Hade någon frågat mig för tio år sedan vilken halsduk jag skulle ta på mig ifall dessa möttes, så skulle jag tveklöst svara HV71.

Frågar du mig idag så skulle jag tveklöst svara Mariestad, dels för att jag är nybliven medlem i supporterklubben Oxarna, dels av lokalpatriotiska skäl, men även ett desto större skäl och det kommer jag att förklara här nedan:

HV71: Jag åker i regel på två matcher om året och när det väl händer så är man i extas, det är en riktig höjdpunkt som man inte upplever varje dag. Man kommer in i Kinnarps arena i myllret av människor med blåa HV-tröjor, doften av popcorn och betong, stämmningen i hallen under en slutspelsmatch osv. Man ligger i framkant när det kommer till bekvämlighet, man kan gå ned och tippa på Bomben utanför sektionerna, eller besöka arena-baren, eller varför inte äta god mat och se på hockey samtidigt?

Mariestad: Jag har 3 mil till Mariestad, är där ofta och därav så är man inte lika exalterad som när man åker och ser på en match i SHL. Det är en kall och trång trälada med plats för 2.000 personer och i pausen kan du köpa antingen hamburgare eller korv, coca cola, loka eller champis att dricka och till dessért Daim eller kokosboll. Besöker du shopen så är utbudet begränsat, jämfört med i SHL, och man köper i regel bara en halsduk.

Varför skulle jag då välja Mariestad framför HV undrar ni? Visst, HV71 kan erbjuda "produkten" ishockey, en helhetsupplevelse med hockey i toppklass, där kan inte Mariestad komma med mycket, men Mariestad har en sak som HV71 saknar. Själ! Det är själ i den stora kaffetermosen på det uppställda bordet utanför sittplatssektionerna, det är själ i kokosbollarna som kommer i bruna kaffekoppar med en plastsked och det är själ i de obekväma stolarna med fastlimmade sittskydd. SHL-lagen förlorade sin själ samtidigt som de lanserade den där förbaskade "produkten" ishockey, just den produkten som fotbollsfans över hela världen avskyr. Det är en sak när själen försvinner till förmån för detta, men när ishockeyklubbarna sätter käppar i hjulen för svensk ishockeys utveckling så får det vara nog! Droppen kom egentligen nu när jag läste den bifogade länken om hur Djurgården skulle betala en fallskärm till AIK som spelar i Hockeyallsvenskan nästa år.
Ska man nu helt plötsligt bestraffa de som tar klivet upp i högsta serien? Det låter precis lika befängt som idén med Wild cards som lyckligtvis slopades efter högljudda protester, tänk om man istället skulle bestraffa den som vinner SM-guld att betala en fallskärm till den som åker ur?
När är SHL nöjda, är det när vi har ett toppskikt av 14 lag i en låst serie med 10.000 åskådare match efter match och lag fulla av importspelare, medans toppen i Allsvenskan drar 2.000 per match på sin höjd? Är de nöjda först när det bara är barnfamiljer, som äter popcorn och Ahlgrens bilar, på matcherna där biljetterna kostar 500 kr st? Vi kan inte ha en liga där det är klubbarna som dikterar villkoren över vem som betalar vad, hur många lag som spelar i serien osv. Varför ska du kunna se varenda match på TV? Varför måste vi spela 55 omgångar på ett år bara för att ha råd att köpa in dyra spelare?
Tro mig, folk åker inte på en SHL-match för att se individuellt skickliga spelare, jag tror inte att merparten av de som är på matcherna ens kan se skillnad på en division.1-spelare eller en SHL-spelare i skicklighet.
Vad vi vill se på en SHL-match är toppen av svensk ishockey göra upp i spännande matcher, vi vill insupa stämningen och inramningen. Går jag på en fotbollsmatch i Allsvenskan så skiter jag fullständigt i hur bra eller dålig den är i världen, jag vill se på spännande svensk fotboll där man slåss om mästartiteln!
Misstolka mig inte nu, jag menar inte att vi ska se på ishockey i gamla trälador där vi bara kan följa matcherna på radio, det jag menar är bara att det är toppen i svensk ishockey vi vill se, inte "produkten" ishockey. Hade det varit produkten vi var ute efter så hade vi bara sett på NHL-matcher.

Varför försvinner då publiken tro? Kan det bero på att det i t. ex HV:s fall inte är så värst överdrivet spännande att kunna se rivalerna Växjö, Linköping, Frölunda och Färjestad minst 20 gånger på ett år? I fotboll och bandy möts man två gånger, i SHL är det fem.
Modernisera hockeyn och låta klubbarna själva sätta ribban för hur moderna de vill vara, eller hur dyra de vill vara, men SNÄLLA, låt inte klubbarna diktera hur svensk hockey ska utvecklas; och ge oss istället riktig ishockey där t. om en match i grundserien kan vara kul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela